Op welke manier kan je goed met hoogsensitiviteit omgaan?

Zoals sommigen mensen een haat-liefde verhouding hebben met elkaar, had ik dat soms met mijn hoogsensitiviteit. Inmiddels heb ik mijn weg hierin gevonden, maar stellen veel coachees de vraag: hoe ga ik om met hoogsensitiviteit én hoe doe jij dat? In deze blog vertel ik daarom hoe ik ervoor zorg dat ik geen last heb van hoogsensitiviteit en dagelijks mijn balans weet te vinden.

Van toen naar nu

Vroeger was ik mij er niet van bewust dat ik hoogsensitief was. Er was weinig bekend over het onderwerp en je deed gewoon je ding. Totdat ik merkte dat was voor mij ‘normaal’ was,  niet altijd opging voor de ander en andersom. Ik merkte dat ik vaker vermoeid was en veel in mijn hoofd zat wat ik niet goed kon uiten. Inmiddels, jaren later en heel wat lessen verder, weet ik hoe ik hier beter mee om kan gaan en wat ik nodig heb om geen last te hebben van hoogsensitiviteit, zodat het mij juist de voordelen oplevert. Hoe ik dat doe? Een aantal dingen helpt mij om een happy week te hebben.

Yoga & meditation: practice of quitting the mind

De eerste keer dat ik op de yogamat lag, snapte ik er niets van. Tijdens de eindontspanning gingen we bijna 10 minuten liggen en begreep ik niet waarom we niet meer zouden ‘doen’. Het duurde even.. maar ik begon het door te krijgen. Inmiddels voel ik mij elke keer weer een stuk relaxter als ik van de mat kom. Ik voel wat yoga doet en ik voel exact hoe ik in mijn lichaam zit. Dit helpt mij om te voorkomen dat ik vanuit mijn hoofd ga leven. Wanneer ik al mijn to do lijstjes aan het doornemen ben en pas na een halfuur de ontspanning vind, weet ik dat ik meer de rust moet opzoeken: minder mensen, meer natuur en minder telefoon/tv.

Nature is calling you!

Een van mijn favorites in het weekend is de natuur opzoeken: even in totale rust lopen, luisteren naar dierengeluiden om je heen of de wind die door de bomen ruist in het bos.  Wordt het geen rondje bomenknuffelen? Dan zoek ik het strand op waar de zee mij trakteert op oneindige views. Hoewel ik vroeger de natuur heel chill vond, maar ook erg blij werd van heel veel stedentripjes, voel ik mij nu herboren na een weekend in de bossen.

Keep the balance

Yoga, me-time en de natuur zijn heel fijn, maar de balans tussen rust en actie is bij mij key. Ik heb namelijk ook veel behoefte aan avontuur en nieuwe indrukken. Ik ben dol op veel gezelligheid en sport, en blijf vaak te lang hangen om vervolgens dat shit-moment te hebben. Kortom, met vriendinnen wijntjes drinken, op reis gaan of een museum bezoeken? I am in! Al weet ik dat dit druk kan zijn, dus zorg ik dat ik niet te veel in een weekend plan en weet ik dat het nodig is om juist dan een extra rustmoment te pakken. Voor het vinden van een balans, is dit heel belangrijk. Dit hangt ook af van welk type HSP jij bent. De een kan zich namelijk beter opladen in alle rust en de ander heeft juist meer sensatie nodig. 

Stuff makes you tired – minimalism

Ken je dat gevoel? Je hebt net opgeruimd en je houd je voor om het écht schoon en netjes te houden. Soms schiet dat erbij in en dan loopt het op: troep zorgt voor meer troep en dat zorgt voor onrust. Sinds ik vaker een paar maanden uit mijn backpack heb geleefd, heb ik ervaren dat ik heel relaxt vond om dagelijks een minimale keuze te hebben. Hoe minder spullen om mij heen, hoe rustiger ik mij voel. Alles wat je ziet, of waar je aandacht naar uitgaat, kost energie. En dus ook spullen. De mensen die mijn chaos kennen en weten dat ik altijd mijn sleutels kwijt ben, zullen dan ook niet verwachten dat ik alleen aan een schoongemaakt bureau aan de slag ga en alles wat in de weg ligt, opzij schuif. Orde en rust, daar word ik blij van, juist omdat ik zelf niet geordend ben.. 🙂

Say no to socials

Geef mij een oorlogsfilm of een intense drama en ik zit ’s nachts in mijn dromen zelf in de film. Het is levensecht en ik neem het mee. De impact van social media, tv’s en andere schermen, is (on)bewust groter dan ik zou willen. Op vakantie staat mijn telefoon daarom vaak uit, ’s avonds leg ik deze weg. Ook zijn mijn socials voor werk ingepland, zodat ik er niet dagelijks mee bezig ben, tenzij ik in een creatieve flow ben, maar dan is het een bewuste keuze.

Jij hebt jouw eigen gebruiksaanwijzing

Voor iedereen kan het dus een aardige ontdekkingstocht zijn. Step by step.  Iedereen heeft iets anders nodig, zoals een ander ritme of andere vormen van ontspanning. Dit neemt niet weg dat ik door de jaren heen bewust ben geworden van de rustmomenten, die je als hsp’er nu eenmaal vaker moet nemen. Wanneer je dat doet, je gevoel ruimte geeft en hiernaar luistert zorgt dit voor minder klachten en meer fijne momenten. Wanneer ik mijn weekly routines ongeveer aanhoud, merk ik dat ik een stuk lekkerder in mijn vel zit, gelukkiger ben en meer zelfvertrouwen ervaar: ik ga af op mijn gevoel.

Wil jij ook de balans hierin vinden voor jezelf? Leren hoe je naar binnen kunt keren, jouw ontspanning kunt opzoeken en rust kunt inbouwen zodat je ook die leuke feestjes kunt meepakken? 

Een kennismakingsgesprek is gratis en vrijblijvend. 

Zie ik jou binnenkort? 

×