5 tips om beter grenzen te stellen voor de hsp’er

Wanneer zeg jij een keer ‘nee’? Veel hoogsensitieve personen vinden het lastig om grenzen te stellen en nee te zeggen. Hoogsensitieve personen gaan daarom snel over hun eigen grenzen heen, voelen hun eigen grenzen niet goed aan of hebben juist moeite om duidelijk aan te geven wat hun grenzen zijn. Hoe kan het zijn dat juist hoogsensitieve personen hier moeite mee hebben en wat kan je eraan doen? In deze blog leg ik uit hoe dit precies zit en geef ik vijf tips om beter grenzen te stellen.

Hoe kan het dat grenzen stellen voor een hsp’er zo lastig is?

Vanuit nature zijn hoogensensitieve personen meer gericht op de ander dan op zichzelf. Ze hebben snel in de gaten wat er speelt bij de ander, kunnen hierop intunen en de ander gemakkelijk helpen. Dit zorgt ervoor dat de aandacht wordt verlegd naar de ander, waardoor het contact met zichzelf sneller wordt vergeten. Het wordt daarom lastiger om de signalen van je eigen lichaam op te vangen. Hierdoor kan je snel over je eigen grens heengaan, zonder dat je je daar bewust van bent.

Daarbij hebben veel hsp’ers een sterk verlangen naar harmonie en voelen ze zich hier comfortabel bij. Het is dan ook niet verrassend dat veel hsp’ers conflicten of hevige discussies willen vermijden uit angst voor verstoring hiervan. Het vermijden van conflicten of discussies zorgt er echter voor dat woorden vaker worden ingeslikt en gevoelens naar de achtergrond worden gedrukt. Het komt vaak voor dat hsp’ers zich niet uitpreken, wat ertoe leidt dat ook grenzen niet duidelijk worden aangegeven.

Vijf tips

Het kan dus knap lastig zijn om je grenzen beter te stellen. Dit neemt niet weg dat er een aantal manieren zijn waarop je dit stap voor stap beter kunt aanpakken.

Tip 1 – Houd het bij jezelf –  “Ik vind”

Communiceer in de ik-vorm. Ik hoor regelmatig om mij heen dat mensen in de ‘je’ vorm praten. Bijvoorbeeld: “Want als je een dag naar Amsterdam bent geweest, wil je toch eigenlijk niets meer? Dan ben je moe.”. Hoe zou het klinken als je zou zeggen: “Als ik een dag naar Amsterdam ben geweest, ben ik moe, dan wil ik graag op de bank zitten”. Door de boodschap in de ik-vorm te vertellen, komt de boodschap krachtiger over, houd jij het bij jezelf en zal de ander zich niet aangevallen voelen.

Tip 2 – Maak contact met jouw behoeften

Wanneer je naar binnen keert om contact te maken met je eigen behoeften, verleg je je aandacht naar jezelf. Je zult dan minder bezig zijn met wat een ander vindt, maar focust je meer op je eigen behoeften waardoor je jouw grenzen beter kunt aangeven. Er zijn verschillende manieren waarop je naar binnen kunt keren. Yoga, mediteren, ademhalingsoefeningen andere sporten of meer tijd in de natuur doorbrengen, kan hierbij helpen. Het gaat erom dat jij weet welke vorm bij jou past, zodat jij naar binnen kunt keren.

Tip 3 – Oefen – Oefen – oefen – “start small”

Herken je dit? Veel hsp’ers leggen de lat torenhoog en verwachten dat het niet in één maar in twee keer lukt om goed grenzen te kunnen stellen. Dream on, je hebt ook niet in 1 dag leren fietsen. Wanneer jij gewend bent om altijd voor anderen klaar te staan en jouw grenzen niet duidelijk aan te geven, is het niet realistisch om dit in één keer goed te doen. Begin met het aangeven van kleine, voor ogenschijnlijk onbelangrijke dingen en bouw het langzaam uit. Geef jezelf de tijd om dit te leren, het gaat met vallen en opstaan.

Tip 4 – Accepteer dat je soms een schuldgevoel hebt

Veel HSP’ers zijn van nature gericht op de mensen om hun heen en stellen daarmee het belang van de ander vaak voorop. Hoewel het een mooie eigenschap is dat je voor anderen klaarstaat, is niemand er gebaat bij als je niet voor jezelf kiest. Wanneer je dit al een langere tijd hebt gedaan, kost het tijd om te leren, en dat is niet zo gek. Dit kan ervoor zorgen dat je je in het begin snel schuldig voelt, want laat je de ander niet in de steek? Door voor jezelf te kiezen en duidelijk te zijn, is de ander daar juist gebaat bij.

Tip 5 – Keep it simple

Ben je niet gewend om nee te zeggen en eerst naar de ander te kijken voordat jij aangeeft wat jij vindt? Houd het kort en krachtig. Vaak zijn we geneigd om een uitgebreide uitleg te geven. Plan tijd in voor jezelf, zodat je kan opladen. Ook wanneer je een avond niets hebt staan en geen zin hebt om met een vriend(in) af te spreken. Dan heb je een afspraak met jezelf, dus zet dat ook in je agenda. En why? Verantwoorden is niet nodig.

Leer om je grenzen te voelen

Wanneer weet je wat jouw grens is? Dit voel je. Wanneer je het niet voelt, is het je ratio die de overhand neemt, waardoor je twijfelt aan je gevoel en afgaat op wat bijvoorbeeld gewenst is. Het is dan lastig om te weten wat jouw grens is. Start met voelen welke signalen jouw grens aangeven: bij de een is dit in de buik, bij de ander komt spanning in de nek of misschien voel jij je vermoeid of voel ongemakkelijk. Reflecteer later op de dag of er momenten waren waarop dit gebeurde, zodat je langzamerhand voelt wat je grens is.

Probeer gedurende de dag contact te maken met jezelf en stel de vraag: hoe voel ik mij nu? Haal een aantal keer diep adem en neem waar welke gedachten of gevoelens je ervaart. Op deze manier focus je voor een paar minuten op jezelf.

Vind jij het lastig om grenzen te stellen en weet je niet goed hoe je dit kunt doen? In het coachtraject: Grip op je Hoogsensitiviteit gaan we hier fysiek mee oefenen én krijg jij het HSP werkboek waar je stap voor stap wordt meegenomen in het proces van grenzen stellen, zodat jij na het traject jouw grenzen weet, deze vol overtuiging durft aan te geven en hierdoor veel rust ervaart

Een kennismakingsgesprek is gratis en vrijblijvend. 

Zie ik jou binnenkort? 

×